пятница, 14 февраля 2014 г.

יהודה זיו

השם 'נתן' גרם לבלבולים רבים – שהרי על מפת ישראל אנו מוצאים גם את צור נתן במזרח השרון (על שם התורם האמריקני נתן סיימון), ואת יד נתן, בית הספר החקלאי הסמוך לעכו (על שם נתן פיאט, מנהלו הנודע של בית הספר 'כדורי' ליד כפר תבור). גם על הראשון שבהם – שתחילתו היאחזות נח"ל – שמעתי לא אחת מספרים בביטחון, אף כי בטעות, שהוא הנושא את זכר נתן אלבז. 
שוחחתי בטלפון עם יונתן די-זהב, ואכן גם הוא טען בתוקף, ואף בהתרגשות נוסטלגית, כי עם גיוסו לשריון בינואר 1952 עשה טירונות במחנה שנקרא בשם 'נתן'. מסתבר, כי אכן יש בעיה עם סיפור קריאת המחנה שבדרום באר שבע בשמו של נתן אלבז. 
הפנינו את השאלה לחוקרים שונים, אך לא נושענו. מקצתם, כמו ד"ר מרדכי נאור, אכן זכרו שעוד לפני 1954 היה במקום בסיס צבאי ושמו 'נתן', אך לא ידעו לומר יותר מזה. היה מי ששיער בבדיחות הדעת, כי כפי שכבר קרה במקומותינו, אולי היה זה שמו של אחד הקבלנים שבנו את המחנה ושמו התאים לאירוע המאוחר יותר. פרופ' אלון קדיש, ראש מחלקת היסטוריה בצה"ל, כתב כי 'בתקופה ההיא לא היה עדיין גוף מפקח על שמות מחנות צה"ל וכל אחד נתן שמות מכל הבא ליד. כך, למשל, 'מחנה דורה' בנתניה, שנקרא אז על שם דורה אבן, אשתו של דן אבן – מפקד חטיבת 'אלכסנדרוני', אשר ישבה בו; או 'מחנה עודד', על שם קצין שנהרג בתאונת אופנוע'. 
דן גזית, איש קיבוץ גבולות, העלה את ההשערה הזאת: במקום שעומד בו היום 'מחנה נתן', היה בשלהי תקופת המנדט מחנה גדול של חֵיל הַסְּפָר הירדניקרוב אליו, ממזרח לכביש הראשי, הייתה בשעתה חורבה בשם 'חִ'רְבַּת אֶל-וַּטַן' (במלעיל). משמעות 'וַטַן' בערבית – 'מולדת', ולפיכך ניסו החוקרים תחילה לזהותה כ'מוֹלָדָה' המקראית, אבל הקרמיקה לא התאימה... אפשר, שאותו מחנה של חיל-הספר נקרא בשעתו Camp Watan ולימים, משהחל לשמש את צה"ל, שובש השם 'קֶמְפּ וַטַן' ל'מחנה נתן'... 
אך זו השערה כפולה: לא רק שאין בידינו שום ראיה שהמחנה הבריטי אכן נקרא בשם זה, אלא שח'רבת אל-וטן, המכונה היום 'חורבת יִתְנָה', מרוחקת יותר משישה ק"מ מזרחה מ'מחנה נתן', וקשה להאמין שמכל החורבות אשר בסביבה יישא מחנה חיל הספר דווקא את שמה של זו. 
השאלה נותרה אפוא פתוחה ואנו מבקשים את עזרת הקוראים. האם יש כאלה הזוכרים את 'מחנה נתן' לפני שנת 1954, ומיהו 'נתן' הראשון?

טוראי נתן אלבז (מקור: אתר הגבורה)

Комментариев нет:

Отправить комментарий